עבודות חשמל- מחירים וטיפים חשובים

משפצים את הבית? ככה תחליפו תשתיות בצורה נכונה!
מרץ 17, 2019
החשיבות של ארון חשמל ממתכת בבניין
אוקטובר 25, 2021
הצג הכל

מערכת החשמל היא מערכת מורכבת אשר נדרשים ידע וניסיון על מנת להתעסק איתה. עבודות חשמל צריכות להתבצע על ידי חשמלאים מורשים ומוסמכים, כאשר ישנו גם דירוג של סוגי העבודות שרשאי כל חשמלאי לבצע בהתאם לניסיונו והכשרתו. התעסקות עם חשמל כרוכה בסיכון מהתחשמלות וגרימת נזק כך שגם אם יש לכם חוש טכני וידיים טובות, את ההתעסקות עם החשמל השאירו למומחים. במאמר זה נעשה לכם מעט סדר, נבדיל בין סוגי עבודות חשמל, בין סוגי החשמלאים וניתן טיפים איך לבחור את בעל המקצוע המתאים.

איך בנויה מערכת החשמל הביתית?

מערכת החשמל הביתית מורכבת מכבלים דרכם עובר החשמל כשישנן נקודות חשמל והשקעים דרכם מגיע החשמל אל המכשירים השונים. מרכז השליטה של מערכת החשמל הוא לוח החשמל. בדירות ישנות היה לוח החשמל נמצא מחוץ לדירה אך לאחר שהגיעו למסקנה שהדבר אינו בטוח מספיק החלו בדירות חדשות למקם את לוח החשמל בבית ורק שעון החשמל ממוקם מחוץ לדירה. בלוח החשמל ישנו מאמ”ת (מפסק אוטומטי מגנטי תרמי) או בשמו הפשוט יותר פיוז, נתיך או פקק. תפקידו לשמור מפני עומס יתר. כשישנו עומס מופסק זרם החשמל, מה שנקרא: קפץ הפקק. מרכיב נוסף הוא ממסר פחת. זהו מפסק השומר על מערכת החשמל וכאשר ישנה בעיה כלשהי כמו זליגת חשמל הוא קופץ והזרם מופסק. סוג שלישי של מפסק הוא מפסק זרם ראשי, שיכול להיות חד פאזי או תלת פאזי. היום רוב הבתים עוברים לתלת פאזי אשר משלש את  אספקת החשמל.  הוא אחראי על אספקת החשמל באופן שוטף.

סוגי עבודות חשמל נפוצות לבית ומחירים

בבדיקת מחירון עבודות חשמל של אתר טוב תודה ניתן לראות שישנן מספר עבודות חשמל עיקריות לצרכן הביתי. לפניכם מספר סוגי עבודות עיקריות ומחירן:

  • תיקון קצר חשמלי: כאשר ישנו קצר חשמלי, לפני הזמנת החשמלאי כדאי לבדוק שהבעיה אינה נובעת מתקלה במכשיר כלשהו. לשם כך נתקו בכל פעם מכשיר חשמלי אחד המחובר לאותו פיוז שקפץ. כך תדעו אם יש מכשיר שגורם לקצר. אם הפיוז קופץ בניתוק כל אחד ממכשירי חשמל, כנראה הקצר לא נובע ממכשיר לא תקין ואז יש לקרוא לחשמלאי. עלות תיקון קצר נעה בין 250 ל 450 שקלים. 250 שקלים הם בכל מקרה עלותו של ביקור, גם אם לא נעשה כל תיקון. (אם מדובר על שבתות וחגים המחיר לביקור יכפיל ואף ישלש את עצמו)
  • התקנת לוח חשמל חדש: בדירות ישנות לוחות החשמל עברו הרבה “בחייהם”, כולל לא מעט תקלות. בנוסף, פעמים רבות לוח החשמל הוא חד פאזי, מה שהופך את אספקת החשמל למוגבלת הרבה יותר וכבר לא מתאימה לצרכים של היום. מחיר החלפת לוח חד פאזי בלוח חד פאזי חדש תעלה 1200-1500 שקלים. החלפת לוח תלת פאזי בתלת פאזי חדש תעלה 2000-2200 שקלים. החלפת לוח חד פאזי בלוח תלת פאזי דורשת עבודות הכנה ותשתית של מערכת החשמל כולה כך שהמחיר כבר יהיה בסביבות 4000 שקלים. מהלך זה דורש גם אישור חברת חשמל ובדיקה של חשמלאי בודק (לא כל חשמלאי מוסמך הוא גם חשמלאי בודק).
  • החלפת ממסר פחת: ממסר הפחת כאמור מזהה זליגת חשמל או פעילות לא תקינה ואז מנתק את אספקת הזרם בבית כולו. לעיתים יכולה להיות תקלה בממסר הפחת עצמו והחלפת הפחת עולה 350-450 שקלים.
  • בדיקת הארקה: הארקה היא אמצעי הגנה מהתחשמלות, נתיב בריחה של החשמל כך שלא יהיה לנו מגע ישיר אתו בזמן תקלה. זוהי מערכת כבלים העוברים בכל נקודת חשמל בבית ובמקרה של זליגת חשמל הוא מובל אל הקרקע וכך נמנע מגע עם חשמל והתחשמלות. לכן, בדיקת הארקה ווידוא שהמערכת תקינה הם קריטיים. הבדיקה עצמה עולה 250-350 שקלים. תיקון או התקנת המערכת יעלו כמה מאות שקלים נוספים.
  • הזזת נקודת חשמל: במהלך שיפוצים נעשות פעמים רבות הזזות של נקודות חשמל. לעיתים נדרשת לכך חציבה ולעיתים לא. כאשר לא נדרשת חציבה המחיר ינוע בין 300-450 שקלים. אם נדרשת חציבה ישנם אמנם כאלה שיגבו על כך גם 350 שקלים, אך המחיר יכול להגיע גם ל 700 שקלים. הדבר תלוי גם האם יש לכם לוח חד פאזי או תלת פאזי וגם כמה נקודות חשמל הזזתם או התקנתם בביקור אחד (ככל שיהיו יותר נקודות כך המחיר לכל אחת יהיה נמוך יותר).

יש לציין שהמחירים שצוינו לעיל עשויים להשתנות, התעדכנו במחירון עצמו.

איך לבחור את החשמלאי המתאים לעבודה?

הדבר הראשון אותו עליכם לוודא בהקשר לחשמלאי הוא דרגת ההסמכה שלו. ישנן מספר דרגות הסמכה:

  • חשמלאי עוזר: יכול לבצע עבודות חשמל ותיקונים במתח נמוך אך תחת פיקוחו של חשמלאי מוסמך בלבד.
  • חשמלאי מעשי: יכול לבצע עבודות חשמל במתח נמוך (רוב עבודות החשמל הביתיות הן כאלה) ולערוך תכניות של עד 40 אמפר. זהו תנאי מגביל יותר ולכן בהקשר זה יש לשים לב לדרגת החשמלאי. עבודה כמו החלפת לוח החשמל לא יוכל לבצע חשמלאי מעשי. עם זאת, עבודות סטנדרטיות יותר כמו החלפת שקע, הזזת נקודת חשמל או התקנת גוף תאורה הוא יוכל לבצע.
  • חשמלאי מוסמך: יכול לבצע מגוון עבודות חשמל וגם לתכנן תכניות של 3*80 אמפר. יספיק לכל עבודת חשמל ביתית כולל המורכבות בהן.
  • חשמלאי ראשי: יכול לתכנן גם תכניות של 3*250 אמפר.

ישנן גם דרגות הסמכה גבוהות יותר אך הן לא נדרשות לביצוע עבודות חשמל ביתיות מלבד תכנון מערכת חשמל לדירה חדשה.

על מנת לוודא את דרגת ההסמכה של החשמלאי בקשו לראות תעודה פורמלית. חשמל הוא לא משחק והכרחי שיבצע את העבודה אדם שעבר הכשרה מתאימה. מעבר לכך חפשו המלצות, בדקו מידע באתר שלו אם יש. וודאו שהמחיר אינו נמוך מדי, מה שיכול להעיד על חאפריות ועבודה שתתבצע בצורה לא בטוחה או רשלנית וללא הידע המתאים. 

באדיבות אתר טוב תודה. 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות